G kuvveti nedir, nasıl oluşur, nasıl G kuvvetine karşı koyulur?

Bir blogla, bir yazıyla daha cihazınızı süslemeye devam ediyoruz. Bugünkü konumuz başlıkta gördüğünüz üzere G kuvveti nedir, nasıl oluşur, nasıl G kuvvetine karşı koyulur? Bunları size açık bir şekilde anlatmaya çalışacağız
G kuvveti bir ivme birimidir ve kısaca G kuvveti bir kütleye belirli bir durumda etki eden hızlanmadır. İngilizce gravitational sözcüğünden gelir. Şunu da belirtmekte fayda var G kuvveti aslında bir misnomerdir yani hatalı adlandırmadır çünkü G kuvveti kütleçekimini değil hızlanmayı ifade eder. Mesela 4 G çeken bir pilota vücut ağırlığının 4 katı kadar yük yüklenmiş olur yani pilot 70 kiloysa 4.70=280 kg yük yüklenmiş olur. Yukarıda görmüş olduğunuz solotürk pilotu negatif G çekiyor ve etrafı kırmızı görüyor yani sadece kırmızı görmeye başlıyor ve buna direnilmezse görüş kırmızı olarak kapanacak. Negatif G((-) ile gösterilir mesela -3G) de vücuttaki kan beyine hücum eder. Pozitif G(genellikle (+) ile yazılmaz zaten sayının solunda (-) yoksa o pozitiftir mesela 9G) de ise kan beyinden bacaklara doğru hücum eder ve etraf kararmaya başlar. 

 Bir diğer soru da şu : pilotlar G kuvvetine nasıl dayanıyor ve o basınç altında nasıl bayılmıyor. Kendilerini kasarak ve G çekmeden önce nefeslerini tutarak sonra G çektikleri zaman tuttukları nefesi idareli olarak kullanırlar G çekmeleri bitene kadar. Bunun sebebi vücuttaki kanı yerinde tutmaya çalışmak. Ayrıca G suit dediğimiz G elbisesi G çekme anında şişer ve vücudun daha çok bacak kısmını tutarak vücuttaki kanın yerinde kalmasına yardımcı olur
Son yazacağım olan sorumuz da şu : G kuvveti nasıl oluşuyor. Bunun birçok nedeni var. Pilot sağa 90° dönüş aldığında pozitif G oluşur pilot ters döndüğü zaman ise negatif G oluşur. Ülkemizin gururlarından olan Türk Yıldızları ve Solotürk yaptığı akrobatik gösterilerde sürekli G kuvvetine maruz kalırlar. Formüla pilotları da G kuvvetine maruz kalırlar. Günümüzden de örnek verecek olursak salıncakta sallandığınız zaman bile G kuvvetine maruz kalırız. Demeyin işte salıncağa bindim gözüm kararmadı. Düşük G ve her ileri geri sallandığımızda saniyelik hatta saliselik sürede maruz kalırız. Pilotlar gibi de hissetmek tabi ki mümkün olmaz ama iç geçmesi dediğimiz şeyi hissederiz.
Bir blogumuzun daha sonuna geldik. Bir yanlışımız varsa yorum olarak yazmayı veya eklemek istediğiniz bişey varsa Vb yorum olarak belirtmeyi unutmayın. Blogumuzu daha çok kişiyle paylaşmayı, blog sitemize abone olmayı, yorum yapmayı ve turafaviation instagram hesabımı takip etmeyi unutmayın. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hava Harp Okulu spor, sözlü ve psikomotor mülakatı için tüyolar.

sivil pilotluğu mu askeri pilotluğumu tercih etmeliyim?

Flare nedir, neden flare atılır?